25 marca 2016
Informacje
Od dnia 1 lipca 2011 dane przedsiębiorców (osób fizycznych) rejestrowane są w
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG)
którą prowadzi Minister Gospodarki przez portal www.ceidg.gov.pl.
Dane dotyczące przedsiębiorców zarejestrowanych przed 1 lipca 2011 r. przenoszone są z gminnych ewidencji działalności gospodarczej do systemu CEIDG do dnia 31 grudnia 2011 r.
W związku z tym przedsiębiorcy, których dane nie zostały jeszcze wpisane do systemu CEIDG podlegają nadal ewidencji prowadzonej przez Urzędy Gmin i podlegają częściowo procedurom na starych zasadach.
OTWARCIE DZIAŁALNOSCI GOSPODARCZEJ
Zarejestrować działalność może każda osoba fizyczna (pełnoletnia), zamieszkująca na terenie RP lub osoba zagraniczna. W przypadku spółki cywilnej każdy ze wspólników powinien uzyskać wpis na swoje imię i nazwisko, a następnie zawrzeć umowę spółki cywilnej.
Pierwszym krokiem do założenia własnej działalności gospodarczej jest zgłoszenie tego faktu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. CEIDG prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki. Wnioski o wpis do CEIDG, informacje i inne dane przekazywane są do CEIDG za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw gospodarki oraz na elektronicznej platformie usług administracji publicznej co pozwala na założenie firmy przez Internet, bez konieczności wizyty w jakimkolwiek urzędzie. Wniosek można wypełnić przy użyciu kreatora, który podpowie i poprowadzi krok po kroku przez procedurę lub klasycznie przy użyciu formularza wniosku CEIDG-1. Podstawą do złożenia wniosku w CEIDG jest identyfikacja tożsamości osoby której wniosek dotyczy oraz podpisanie wniosku.
Jeżeli składmy wniosek on-line można to zrobić za pomoczą podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego i w ten sposób zalogować się do systemu CEIDG. Jeżeli zamierzamy częściej korzystać z portalu CEIDG można również założyć konto przechowujące twoje podstawowe dane, co przyśpieszy proces obsługi. Konto możemy założyć w sekcji Logowanie. Jeśli wniosek o wpis do CEIDG będzie niepoprawny to gdy został złożony on-line - system CEIDG poinformuje niezwłocznie o niepoprawności wniosku na podany adres email.
Wniosek o wpis do CEIDG może być również złożony w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy:
- osobiście albo
- wysłany listem poleconym (podpis na wniosku przesłanym listem poleconym winien być poświadczony przez notariusza).
Organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy składającego wniosek, potwierdza wnioskodawcy, za pokwitowaniem, przyjęcie wniosku a następnie przekształca wniosek, na formę dokumentu elektronicznego, opatruje go podpisem elektronicznym i przesyła do CEIDG nie później niż następnego dnia roboczego od dnia jego otrzymania. Gdy wniosek został złożony w urzędzie gminy a jest niepoprawny - organ gminy wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych.
Obecnie obowiązującym drukiem do czynności rejestracji jest formularz CEiDG-1 - wniosek o wpis do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej.
Do wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, przedsiębiorca może dołączyć (w miarę potrzeb) druk CEIDG-RB (Informacja o rachunkach bankowych), druk CEIDG-MW (dodatkowe miejsca wykonywania działalności gospodarczej) oraz druk CEIDG-RD (służący do podania więcej niż 10 symboli cyfrowych PKD). Natomiast druk CEIDG-PN (Udzielone Pełnomocnictwa) oraz rubrykę 30 druku CEIDG-1 można wypełniać od 1 stycznia 2012r. Wniosek CEIDG-1 służy także do aktualizacji danych nieobjętych wpisem do CEIDG.
Wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest jednocześnie żądaniem:
- wpisu albo zmiany wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
- głoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;
- zgłoszenia płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszenia oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników;
- przyjęcia oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej.
Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nie podlega opłacie.
Przedsiębiorca dokonujący wpisu do ewidencji działalności gospodarczej ma także obowiązek wypełnienia i złożenia we właściwym Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych następujących druków:
- ZUS ZUA - zgłoszenie do ubezpieczeń lub zmiany danych osoby ubezpieczonej;
- ZUS ZZA - zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego;
- ZUS ZFA - zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek - osoby fizycznej,(tylko dla wspólników spółek cywilnych rozliczających się pod danymi spółki cywilnej.
- ZUS ZPA - zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek - osoby prawnej lub jednostki org. nieposiadającej osobowości prawnej - spółka cywilna.
Przedsiębiorca rejestrujący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej wypełnia i składa dodatkowo do właściwego naczelnika urzędu skarbowego druk NIP-2.
Przedsiębiorca rejestrujący się jako płatnik podatku od towarów i usług (VAT) wypełnia i składa dodatkowo do właściwego naczelnika urzędu skarbowego druk VAT-R wraz z opłatą skarbową w wysokości 170 zł.
Przedsiębiorca chcący prowadzić działalność gospodarczą w granicach Unii Europejskiej wypełnia i składa dodatkowo do właściwego naczelnika urzędu skarbowego druk VAT-R/UE.
Uwaga: druk VAT-R/UE składamy łącznie z drukiem rejestrującym VAT-R.
Należy też pamiętać że do prowadzenia niektórych rodzajów działalności wymagane jest uzyskanie:
- koncesji
- zezwolenia
- licencji
- wpisu do rejestru działalności regulowanej
Należy również pamiętać, że wybierając formę opodatkowania - kartę podatkową należy złożyć dodatkowo wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej na druku PIT-16.
W/w wniosek powinien być złożony przed rozpoczęciem działlności gospodarczej.
INFORMACJA O WYSZUKIWANIU WPISÓW W CEIDG
Zaświadczeniem o wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Należy wejść na stronę www.ceidg.gov.pl, przejść do Wyszukiwarki przedsiębiorców - odszukać wpis po Nazwie, nr NIP lub REGON - otworzyć wpis i wybrać opcję Drukuj / Pobierz PDF. Na wydruku umieszczony jest również kod kreskowy, który można odczytać telefonem komórkowym z aplikacją do czytania kodów i obejrzeć aktualny wpis.
Nowe zaświadczenie można samodzielnie pobrać w każdej chwili.
Szukając informacji o przedsiębiorcach (osobach fizycznych prowadzących działalność) w Polsce od 1 lipca 2011 należy wejść na stronę www.ceidg.gov.pl, przejść do Wyszukiwarki przedsiębiorców - odszukać wpis po Nazwie, nr NIP lub REGON.
Jeżeli jest to przedsiębiorca, który zarejestrował się przed 1 lipca 2011 r., a jego dane nie zostały jeszcze przeniesione przez Gminę do CEIDG to należy odszukać podmiot na stronie https://www.stat.gov.pl/regon/ po nr NIP lub REGON.
Metryczka
Wytworzono: | 2016-03-25 07:54 | przez: Agata Bombik |
---|---|---|
Opublikowano: | 2016-03-25 00:00 | przez: Agata Bombik |
Zmodyfikowano: | 2016-03-25 07:54 | przez: |
Podmiot udostępniający: | UG Lyski | |
Odwiedziny: | 15421 |
Rejestr zmian
- [2016-03-25 07:54:29]Agata BombikEdycja strony
- [2016-03-25 07:51:06]Agata BombikUtworzenie strony